Hier vindt u internationaal speleo nieuws en informatie, die niet vanuit de Europeese Speleo Federatie komt.

Op 26 januari 2021 werd de aftrap gegeven voor het Internationaal jaar van de Grotten en de Karst.

Je kunt deze openingspresentie hier bekijken.

Het jaar van de speleologie en Karst heeft tot doel om de speleologie aan een breed publiek voor te stellen. Je mag de termen in zijn breedste vorm interpreteren.

De International Union of Speleology (UIS) heeft de grote eer om uitgenodigd te worden voor de openingsceremonie van het Internationaal Jaar van grotten en Karst (IYCK) op het hoofdkwartier van UNESCO in Parijs. Grotten hebben nog nooit zo'n hoog internationaal podium gehad om de wereld over hun belang te leren! Helaas, vanwege de aanhoudende COVID-pandemie, werd de opening een UIS-virtuele gebeurtenis zijn op dezelfde dag, 26 januari 2021. De UIS en UNESCO zoeken een datum later in 2021 voor een viering van de IYCK op het hoofdkwartier van UNESCO.

De organisatie van het 18de internationale UIS congres in 2021 in Frankrijk is dringend op zoek naar sprekers en presentaties.

Lees hier wat je dient te doen om je aan te melden:

Bekijk hier de officiële van het 18e Internationale Congres voor Speleologie 2021/2022, van 24 juli tot 31 juli 2022:

Inschrijven kan via de website van het congres: https://uis2021.speleos.fr

Je hebt je misschien afgevraagd hoe je gegevens over grotten kunt vinden? Hoe verbind je de grotten met de beschikbare documenten erover? Hoe verbanden leggen tussen wetenschappelijke waarnemingen, de metingen van de sensoren en de grotten waarin deze waarnemingen zijn gedaan? Hoe verplaats ik gegevens tussen databases die onafhankelijk van elkaar zijn ontworpen? Hoe pas je een zoekopdracht toe op een groep databases, ook al zijn ze onafhankelijk en verspreid over de hele wereld? Dit is een deel van wat het KarstLink-project biedt.

Het UIS (Union Internationale de Spéléologie) heeft een nieuw UIS-Bulletin gepubliceerd. Je kan de digitale versie hier vinden: http://www.uis-speleo.org/downloads/uis-bulletins/uisb612.pdf